tumblr_mioy4wNBAa1s1vcnio1_500

Skanuj kotku, coś jest w środku !

Kwiecień 23rd, 2013

tumblr_mioy4wNBAa1s1vcnio1_500Internet ogłupia, facebook zastępuje nam realny świat, a cały rozwój technologiczny mocno nas ogranicza. To prawda. Wpadliśmy po uszy i ciężko nam się z tego wyplątać. Jakby sieć nas oplotła i nie chciała wypuścić.

Faktycznie, kiedyś było inaczej. Wychodziło się z samego rana na podwórko, a tam czekała cała banda dzieciaków. Nie umawiałeś się na godzinę, wychodziłeś przed blok i spędzałeś cały dzień bawiąc się, biegając, żyjąc beztrosko. Nie było problemu z wiecznie nieodbieranym telefonem i nieprzeczytanymi smsami. Człowiek był bliżej człowieka. Teraz nie widać żadnych malowideł na ulicy, nie słychać żadnych okrzyków „pobite gary” i nie ma żadnych dzieciaków schowanych za drzewami.
Wszyscy zajaweni grają w gry, albo buszują po Internecie.

W całej nagonce na multimedia mało kto zwraca uwagę na możliwości, jakie daje tego rodzaju komunikacja. Organizacje międzynarodowe, które znalazły sposób dotarcia do ludzi z całego świata wykorzystują nowe technologie do pomocy ludziom odseparowanym od normalności. Naświetlają problemy, o których każdy wie, że są, ale nikt nie przywiązuje do tego uwagi.

Ostatnio popularne stały się wymyślone przez japońską firmę Denso-Wave kody QR. Kwadratowe, zaszyfrowane informacje, które po zeskanowaniu fotograficznym  przenoszą nas w konkretne miejsce w sieci.

Wyobraź sobie, że wracając z imprezy na przystanku atakuje Cię plakat SUBWAYA, z wielką, chrupiącą, kanapką, z której wylewa się roztopiony ser, a piękna dziewczyna na plakacie zachęca: „Chcesz dostać zniżki w naszym lokalu? ZESKANUJ KOD ABY DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ”. I co, nie skanujesz? Akurat wracając z imprezy nie wiadomo czy dałbyś radę, ale w innych okolicznościach może spróbowałbyś szczęścia.

Z takiego samego założenia wyszła amerykańska organizacja PETA (PEOPLE for the ETHICAL TREATMENT OF ANIMALS),  której członkowie w 2011roku  zorganizowali kampanię społeczną sprzeciwiającą się zabijaniu zwierząt. W Singapurze na przystankach autobusowych zostały rozwieszone plakaty przedstawiające modne skórzane buty i dodatki. Plakat nie zawierał cen produktów, jedynie kod QR i hasła zachęcające do poznania cen  „Branded shoes at unbeliveble prices”(markowe buty w niewiarygodnej cenie) „Designer belts at amazing prices”(Designerskie paski w zaskakujących cenach), „Luxury handbags at price you’ve never seen before”(Luksusowe torebki w cenie jakiej wcześniej nie widziałaś). Po zeskanowaniu kodu wyświetlał się krótki, ale bardzo drastyczny film przedstawiający w jaki sposób zabijane są zwierzęta, aby móc wykonać odzież.
( http://www.youtube.com/watch?v=GdeuACtzjWE )

W kampanii wzięła udział Pamela Anderson i Joaquin Phoenix, którzy apelowali do kupców aby poznali rzeczywistą cenę i kupowali odpowiedzialnie.

Biorąc pod uwagę, że w dzisiejszych czasach wszyscy gdzieś biegną i nigdy nie mają czasu, jest to swoiste ułatwienie sprawy. Nie muszę szukać strony internetowej, aby uzyskać więcej informacji, wystarczy jeden przycisk i gotowe. Brzmi nieźle i  faktycznie jest zaskakująco skuteczne dla reklamodawców. Dowodem jest popularność kampanii PETA. Tylko w pierwszym tygodniu kody zostały zeskanowane 12 tys. razy ! A kampania została doceniona na tyle, że otrzymała Srebrnego Lwa w kategorii OUTDOOR na festiwalu w Cannes w 2011 roku.

Może w takim razie internet, to nie tylko „kupa badziewia”, która zaśmieca nam wszystkim głowy, a nowoczesne urządzenia przydadzą się nie tylko po to, żeby zaszpanować przed kolegami.

Chyba, mimo wszystko, trzeba więcej wiary w dobre chęci producentów, bo chcąc nie chcąc,

odwalają kawał dobrej roboty !

 

 

Aneta Romaniszyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *